De geschiedenis van 100 jaar aann.bedr.groenewegen b.v.
Op 1 januari 1921 begon J.C. Groenewegen zijn eigen timmer- en aannemersbedrijf. De basis voor een eeuwlang vakmanschap werd daarmee gelegd. Hij nam het timmerbedrijf over van de drie gebroeders Van den Ende in Maasland aan de ’s Herenstraat 53.
Drie jaar na de start was hij de eerste timmerman in de regio die over elektrisch aangedreven machines in de werkplaats beschikte. Hij breidde dat uit in 1931. Heel bijzonder in die tijd.
In 1951 kwam de één na jongste zoon, Hubertus( beter bekend als Bertus) als timmerman in het bedrijf werken. Hij werd in 1958 medefirmant. De onderneming droeg vanaf die tijd de naam:
J.C. Groenewegen & Zoon.
Op 10 april 1963 overleed J.C. Groenewegen vrij plotseling.
Kort daarna kwam de broer van Bertus, Jan(J.W.) Groenewegen als medefirmant in de zaak.
Hij was van beroep metselaar maar bezat ook een aannemersdiploma. De tenaamstelling is toen veranderd in Gebr. Groenewegen.
Jan Groenewegen jr. (J .M.) kwam in 1979 in dienst. Hij werd de derde Jan in het bedrijf. Toen Bertus in 1987 uit het aannemersbedrijf stapte, ging Jan sr. als enige eigenaar verder.
In 1993 werd Jan. jr. als mededirecteur opgenomen in het bedrijf.
Jan sr. stopte in 1997 en vanaf die tijd heeft Jan jr. de leiding.
De naam was op 29 maart 1974 al veranderd in Aannemersbedrijf Groenewegen b.v..
De start van het timmerbedrijf was aan ‘s Herenstraat 53.
In 1969 was het bedrijf uit zijn jasje gegroeid en verhuisden we
naar Het Ambacht 6, waar we nu nog steeds werkzaam zijn.
Bertus Groenewegen woont nog altijd in het ouderlijk huis
met daaraan de eerste werkplaats. Het huis stamt al uit de zeventiende eeuw.
In 100 jaar tijd verandert er veel. Ook het timmer- en aannemersbedrijf
maakte tal van ontwikkelingen door.
Niet alleen de materialen, de regels en de werkwijzen veranderden,
maar natuurlijk ook de bedrijfsvoering.
Ook het vervoer heeft grote veranderingen ondergaan.
In de beginjaren was het vervoer van materialen per handkar en fietskar.
In 1956 kwam de eerste auto, een Borgward.
Daarna volgden o.a. een Ford Taunis, ‘n Bedford, VW en nu al vele jaren
de bekende rode Toyota bussen.